Vi söker diakon

Vår nuvarande diakon går i pension. Därför söker vi dig som vill utveckla, fördjupa och ansvara för den diakonala verksamheten i Equmeniakyrkan Lerum. Du kommer att bli del av ett arbetslag bestående av en församlingsföreståndare samt en pastor med barn- och ungdomsinriktning. Dessutom kommer du att samverka med många ideella personer.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
• Visa omsorg om människor i församlingen och i Lerum
• Tillsammans med ideella krafter utveckla och fördjupa befintliga mötesplatser
• Vara en drivande kraft i vårt integrationsarbete
• Hålla i andakter och samtalsgrupper
• Erbjuda enskilda samtal

Vi tror att du som söker tjänsten
• Är trygg, lojal och väl grundad i Equmeniakyrkans tro och liv
• Kan se de diakonala behoven i alla generationer
• Gillar att ta dig an utmaningar och söka nya diakonala arbetsmetoder
• Uppskattar möten med människor och har lätt för att skapa kontakter
• Gillar att nätverka med såväl andra kristna gemenskaper i vår närhet som samhället i stort
• Kan arbeta självständigt
• Är medveten om att arbetet innebär oregelbundna tider såsom dagtid, kvällar och helger

Vilka är vi?
Equmeniakyrkan Lerum och dess barn- och ungdomsverksamhet kännetecknas av frihet och öppenhet. Vi vill vara en kyrka öppen för alla med våra olika bakgrunder, olika upplevelser och olika åsikter om tron och det kristna livet. Tillsammans utgör vi en kristen församling, som formar sitt eget liv och bestämmer över sin förvaltning och verksamhet i demokratisk ordning. Under åren har församlingen utvecklat och startat allt fler aktiviteter, inte minst bland barnfamiljer och nyanlända. Idag är vi drygt 300 medlemmar i församlingen.

För mer information är du välkommen att kontakta:
Församlingsföreståndare och Pastor
Camilla Malm Samuelsson

Ansökan
Är du intresserad av tjänsten?
Skicka in din ansökan här

Intervjuer sker löpande innan sista ansökningsdag.
Sista ansökningsdag 14 april
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 50 %
Tillträde till tjänsten sker efter överenskommelse, gärna senast 1 september 2019.

04 mars, 2019