Församlingsbrev mars-april

Vad gör personalen på Alla hjärtans dag?

Tittut på Första advent 2022 i parken utanför kyrkan
Foto: Andreas Myrin

Varför inte göra som Josef och Maria, söka plats i en lada? Nu vill vi inte jämföra Jesu startvillkor i livet med vår bekväma dag i ladan på Kolboryds Gård, men nära evangeliet kom vi minsann.

En personaldag är värdefull. I år fick vi en sådan på Alla hjärtans dag den 14 februari. Att ha god tid att mötas för samtal om våra liv och arbetsliv här och nu, för bibelläsning, reflektion, bön, planering, måltidsgemenskap och promenad – det är vi tacksamma för! Större delen av dagen ägnade vi åt att fördjupa oss i påskens händelser och förberedelser för påskhelgens gudstjänster. Varmt välkommen till gemenskap i påsk, med dess helhet av ”vandring” genom skymning och mörker, till gryning och ljus!

”…hos dig är livets källa, i ditt ljus ser vi ljus.” Ps 36:10

Hjärtliga hälsningar från Johanna, Annika & Camilla

Tacolunch för barnfamiljer

12 mars och 23 april efter kyrkfikat

Vårt mål är att ge möjlighet för barnfamiljer att lära känna varandra och umgås. Efter kyrkfikat (ca 11.30) hjälps vi åt att fixa taco och äter tillsammans. När vi ätit stannar vi och leker och umgås så länge vi vill.
Anmälan via Facebook eller på hemsidan senast dagen innan, skriv antal och allergier.

Stilla kväll i fastan – onsdag 15 mars kl. 18.30-21

Vi börjar kl. 18.30 med soppa och samtal följt av gemensam bibelläsning med hjälp av ”Lectio Divina” (andlig läsning). Därefter blir det egen tid i tystnad med möjlighet till bön, vila, måla, skriva, läsa. Kvällen avslutas med nattvardsandakt kl. 20.30 som är öppen för alla.
Ledare: Diakon Annika Andreasson och Pastor Camilla Malm Samuelsson
Anmälan till Annika eller Camilla senast måndag 13/3. Uppge eventuell matallergi vid anmälan. Soppan serveras till självkostnadspris.

En kväll om att vara en inkluderande kyrka

Tisdag 18 april kl. 19

Vi vill vara en kyrka där alla är välkomna. Tillsammans med två representanter från Betlehemskyrkans BK/EKHO*- grupp Pernilla Martinsson och Karin Careborg, och musiker Ulrika Henkelman lyssnar vi in, samtalar och lär av varandra.

En kväll med musik, fika o ett gott samtal.
Varmt välkommen!

*BK: Betlehemskyrkan. EKHO: ekumeniska grupperna för kristna hbtq-personer.

Välgörenhetsfrukost

Vi äter frukost tillsammans och lyssnar till Sofia Molyneux och Annette Sandwall som berättar om sitt engagemang för att minska missbruk och sociala problem i den del av Zambia där de bodde som barn.

18 mars kl 9–11
Kostnad: 150:-
(alla pengar går till projektet i Zambia)

Anmälan till frukosten via denna länk: https://forms.gle/g4hmqTYyqp83oS6y6

Körsång på Påskdagen

Körsång på Påskdagen – ett måste enligt de flesta. Var med och bidra till en glädjefylld påskdag. Vi övar vid tre (fyra) tillfällen innan vi sjunger upp söndagen den 9/4 (Påskdagen). Hans Bergstrand kommer att leda övningarna.

Övningtillfällen:
Tisdag 21/3 19.00-21-00
Måndag 27/3 19.00-21.00
Tisdag 4/4 19.00-21.00

Uppsjungning:
Söndag 9/4 10.00
Anmäl dig senast den 19/3 till hans.r.bergstrand@gmail.com

Bibliodrama i Equmeniakyrkan Lerum

Måndag 8 maj kl. 15-18. Tema: Bönen
Bön kan beskrivas som ”hjärtats gemenskap med gud”. Men vad är bön? Hjälper det
egentligen att be? Och vad är det vi ber om… egentligen?

Ledare: Susanne Lindström, församlingspedagog och bibliodramaledare
Camilla Malm Samuelsson, pastor och församlingsföreståndare

Vi erbjuder frukt och vatten, kaffe, te och smörgås till självkostnadspris. Du får också en bekräftelse på att du anmält dig. Max 12 deltagare.

Anmälan senast 2 maj. Till Camilla eller via anmälningsformulär: www.svenskakyrkan.se/lerum/bibliodrama
Arrangörer: Svenska kyrkan i Lerum, Equmeniakyrkan Lerum, Sensus Studieförbund

Gäster från Equmeniakyrkan

Under våren kommer två gäster, anställda på Equmeniakyrkan, på besök i samband med gudstjänsten.

23/4 Lena Bergström arbetar som evangelist, Brobygge och temagrupp Klimatnödläge. Under gudstjänsten är det insamling till Equmeniakyrkans nationella arbete. Vid kyrkkaffet och eventuell efterföljande samling kan Lena berätta om arbetet som evangelist och klimataktivist. Församlingens ”Grön kyrka” grupp håller i gudstjänsten och samlingen med Lena.

7/5 Elin Alm är vår regionala kyrkoledare, Equmeniakyrkan Väst. Hon predikar i gudstjänsten, finns tillgänglig för frågor vid kyrkkaffet. Under eftermiddagen kommer hon att möta styrelsen kring samtal om församlingens nu och väg framåt.

Arbetsdag

Arbetsdag i och vid kyrkan 30/3 kl. 14.00-18.00
Alla är välkomna!
Hälsar Fastighetsgruppen

Ljudanläggning och insamling

Efter en mycket fin konsert och insamling i samband med den, har vi nu samlat in ca 170 tkr till vår nya ljudanläggning. Målet för insamlingen är 250 tkr.

Tag chansen och var med och bidra till att vi når målet. Betalning kan göras via det vanliga swishnumret och till församlingens konto och bankgiro (se hemsida). Märk inbetalning med “Ljudanläggning”.

Bibelkväll Torsdagen 9 mars kl. 19.15 i Aspenkyrkan eller digitalt

Med syfte att inspirera till bibelläsning lyfter Esbjörn Särdquist, kyrkoherde och Susanne Lindström, församlingspedagog, tillsammans med gästen Camilla Malm Samuelsson, pastor Equmeniakyrkan Lerum, fram ett Bibelavsnitt som de samtalar om. Bibelkvällarna sänds även i Facebook-gruppen Nätkyrka – Lerums församling. Den som vill får gärna delta i Mässa mellanrummet kl. 18.30.

En kväll för Ukraina 10 mars kl. 19 i Degergårdsteatern

Ukrainska band mm. Gratis för alla nyanlända och 100 kr för övriga. Insamling till UNHCR. Håll utkik efter mer info i Lerums Tidning och flyers.

04 mars, 2023