Församlingsbrev mars – april

Den stora fastan börjar på Askonsdagen och avslutas på påskafton. Även i år uppmärksammar vi att det råder klimatnödläge. Vi får hjälpa varandra att ta steg i riktning mot en mer hållbar livsstil – för den här världens skull. Vi klimatfastar med en uppmaning att ta jordens klimatnödläge på allvar. På klimatfasta.nu finns material och information till fastan. I gudstjänsten den 17 mars fokusera vi särskilt på klimat, hållbarhet och vår Skapelse. Då får vi besök av Annelie Anderberg, poddare (jord är du) och verksamhetsutvecklare på Bilda inom Hållbarhetsfrågor. Var gärna med och be:

Gud, Du som skapar och ger liv,
Du som älskar och räddar!
Led oss denna fastetid in i hållbara
och ödmjuka vanor så att vi ger plats
för ditt rike, inom och utom.

Led oss denna fastetid allt djupare
in i din kärlek så att den kan genomsyra
det vi är och det vi gör.
Led oss denna fastetid i hoppets
riktning så att vi får mod att gå med dig,
genom mörker till ljus.
Låt ditt rike komma, låt din vilja ske.
Amen.

Camilla Malm Samuelsson, församlingsföreståndare

Påsk 2024

Påsken är kyrkans viktigaste högtid, det är här allt händer, allt som är grunden för vår kristna tro. Välkommen att ta del av påskens alla gudstjänster! Vi följer i år Matteusevangeliet och får som vanligt gå in i olika känslor, spegla våra liv i Jesu sista vecka, ta emot fantastisk sång och musik. Se kalender för detaljerad information.

På palmsöndag, 24/3 kl. 10, är det påskgudstjänst för alla åldrar. Vi får vara med om ett påskspel skildrat av barn, konfirmander och andra ungdomar där vi får uppleva påsken i sin helhet. Invävt i påskspelet kommer vi sjunga och lyssna till barnkören.
Välkomna att ta del av påskhelgens helhet: Skärtorsdag 28/3 kl. 20, Långfredag 29/3 kl. 10 och Påskdag 31/3 kl. 10.

Hälsningar Camilla, Johanna och Annika

Se vilket hopp – vi läser Efesierbrevet

Onsdagar 20 mars, 24 april, 22 maj

18.30 Fika för de som önskar
19.00-21.00 Bibelstudium, samtal, andakt

Vi varvar input av teologen Rikard Roitto (digitalt) med samtal. Därefter läser vi gemensamt en del av Efesierbrevet och samtalar utifrån egna tankar och frågor. Kvällen avslutas med en kort andakt vid ljusbäraren. Kvällen leds av Camilla Malm Samuelsson och Annika Andreasson

Givetvis kan man vara med även om man inte kan alla gånger, men vi vill att du anmäler dig senast 18 mars, till Camilla eller Annika. Välkommen!

”Se vilket hopp” – andaktsbok

Andaktsboken finns till försäljning på kyrktorget (40 kr).

Bibliodrama – ”Se vilket hopp”

Måndagar kl. 15-18 i Equmeniakyrkan Lerum
25/3 Tema: Fred
13/5 Tema: Styrka och mod

Vi använder en text från Efesierbrevet där vi fördjupar oss med hjälp av hjärna, kropp och känsla. Man kan vara med vid ett eller flera tillfällen. Ingen förkunskap krävs av vare sig bibliodrama eller Bibeln. Anmälan krävs för respektive gång till Camilla.
Ledare är Susanne Lindström, församlingspedagog i Lerums kyrka och Camilla Malm Samuelsson, pastor i Equmeniakyrkan Lerum.

Kan du vara med och hjälpa till med fikat på tonår?

Fredagkvällar 19-23. Kontakta Johanna om du kan hjälpa till någon fredag nu i vår.

Vi ser fram mot sommaren och redan nu kan man skriva upp 6-11 agusti! Om man har möjlighet att följa med som ledare och/eller kökspersonal under någon av dagarna kan man höra av sig till Johanna

Påskkör

Påskdagen, 31 mars, har du möjlighet att sjunga i en kör/körgrupp i vår kyrka. Vi övar vid följande tre tillfällen: Tisdagar 12, 19 och 26 mars kl. 19:00-21:00
Anmäl dig till Hans Bergstrand via mail: hans.r.bergstrand@gmail.com

Barnprylmarknad i april

Välkommen till vårens barnprylmarknad 26-28 april!

Kom och fynda bland massor av leksaker, barnkläder, spel, böcker, sport och fritid. Som vanligt har vi ett café på övervåningen och scouterna fixar med korvgrillning utanför kyrkan.

Mer information hittar du här: https://www.equmeniakyrkanlerum.se/barnprylmarknad/

Pausa i naturen – Lördag 20 april

Välkommen till en vårdag på Blomsholm (halv- eller heldag) i gemenskap och med möjlighet att vara för dig själv. Under förmiddagen pilgrimsvandring, under eftermiddagen stillhet. Du erbjuds vandring, vila, tystnad, reflektion, egen tid, gemenskap och samtal.
Tema: Det ljusnar – det finns hopp!

Förmiddag kl 9-12 Pilgrimsvandring. Avfärd kl. 8.45 från kyrkan för de som vill samåka. Efter en gemensam morgonbön ger vi oss iväg på en vandring där vi med hjälp av input samtalar med varandra, fikar och firar nattvard.

Lunch i gemenskap på Blomsholm kl 12-13

Eftermiddag kl 13-16. Vi börjar med en kort andakt och sedan kan du med naturen som kuliss på egen hand skapa, paddla, bada, reflektera, fika, läsa, be och vila. Under en del av tiden kan du tillsammans med andra lyssna på och samtala kring en bibeltext.

Anmäl dig till förmiddag eller eftermiddag, eller varför inte till hela dagen? Var och en tar med sig det man vill äta. Anmälan till pastor Camilla Malm Samuelsson eller diakon Annika Andreasson, senast 15 april.
Dagen genomförs oavsett väder eftersom det finns möjlighet att vara inomhus.

Insamlingar till Equmeniakyrkan

10 mars bön och offerdag för pastors och diakonutbildning. Insamling i gudstjänsten. Vår församlingsmedlem Therése Wissö som är pastorskandidat kommer att predika och berätta om utbildningen. Det blir insamling och möjlighet att köpa tidningen ”Årsringar”. Passa gärna på att omsluta Therése i förbön.

14 april Insamling till Equmeniakyrkans nationella arbete ”Se vilket hopp”. Pastor Peter Baric predikar och ger en hälsning från regionen där han arbetar som föreningsutvecklare i equmenia.

Arbetsdag

Lördagen den 13 april har vi arbetsdag i kyrkan kl. 10.00-14.00.
Välkommen att fixa, laga, plocka, plantera, fika m.m. Alla kan göra något!
– Fastighetsgruppen

01 mars, 2024