Kyrka för Fairtrade

Vill du göra skillnad genom att göra något?

Därför har vi i vår kyrkas Internationella grupp startat upp en enkel ”Fairtrade kiosk” i samarbete med Världsbutiken Solen i Alingsås, Plangatan 7, strax väster om Scandic hotel www.vbsolen.se

IMG_20150603_173746

Vi har haft kiosken igång i snart ett år nu. Inte för att vi vill bli ett ”månglarnas tempel” utan för att vi som kyrka i Lerum vill visa på ett mera rättvist sätt att handla varor på. En väg mot ett rättvisare samhälle där bla. barnarbete och diskriminering motverkas, där odlare och anställda får skäliga lönevillkor, där miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas. Du hittar vår lilla kiosk vid bokhörnan i foajen. Den är inte öppen varje söndag, men så ofta som vi inom vår Internationella grupp har möjlighet.

Eftersom vår sortering inte är så stor (choklad, kaffe, kakao, te, olivtvål, kryddor, schalar) har vi även en Idépärm som visar på många andra varor att beställa när det ex är dags för en present att ge bort. Vill du inte använda dig av pärm/broschyr i kyrkan går det lika bra att gå in på grossistföretagets hemsidor. House of Fairtrade i Västra Frölunda http://www.housefairtrade.se och La Maison Afrique Fair Trade  www.la-maison-afrique.se är ex på företag. Där hittar du en mängd produkter för enskilt bruk samt även möjligheter till profilprodukter/företag. Leta reda på beställningsnumret, kontakta mig, Bo-Staffan, på 070-3297453 med önskemålet så tar jag reda på pris.

När du i fortsättningen behöver köpa något i din dagliga livsmedelsbutik, köpa en present etc – välj i första hand det rättvisemärkta. Då bidrar du till att bana väg för ett nytt handlingsmönster och en väg mot ett rättvisare samhälle.

21 augusti, 2015