Nu öppnar vi kyrkan

Uppdaterad 2021-06-29

“Pris vår Gud, alla folk, låt lovsången ljuda” Ps 66:8

Vi ser med glädje att samhället och kyrkan kan öppnas upp i små steg. Det känns gott att vi som församling kommer kunna mötas ansikte mot ansikte snart igen. Tack för att ni har hållit i och håller ut.

Den 5 september vill vi bjuda in er till samlingssöndag med gudstjänst, församlingsmöte och aktiviteter och överraskningar som passar alla åldrar.

Vi vill önska er en härlig sommar med förhoppningen om många möten med familj och vänner. Vi ses till hösten med ny energi och nya möjligheter.

Guds rika välsignelse till er
Kerstin Berg och Thomas Söremo
Ordförande i Equmeniakyrkan Lerum

Under två veckor har vi öppnat upp kyrkan för konfirmander och konfirmanders anhöriga, två fina helger där kyrkan har fyllts med en gudstjänstfirande församling. Det är vi mycket tacksamma för.

Inredningsgruppen har möblerat kyrkan samt satt upp skyltar med hänvisade platser. Detta har fungerat mycket bra. Nu är det underbara nyheter att vi får välkomna er alla till kyrkan. Vi får äntligen sjunga tillsammans igen och möta varandras blickar.

Från med 1/7 har vi möjlighet att ta emot 50 besökare.
Vi får hjälpas åt att hålla avstånd i dörrar och på kyrktorget. Vi kan sitta max 8 personer i ett sällskap i kyrksalen samt gemenskapen. Vi använder bara varannan bänkrad.

Vi kan gå in och ut i kyrkorummet genom huvudentrén samt genom öppningen vid glasdörrarna mot gemenskapen. Vaktmästare håller räkningen så att det inte blir fler än 50 deltagare utöver medverkande.

När vi möter varandra håller vi avstånd och undviker att hälsa i hand. Vi får istället möta varandras blickar. Det finns handsprit utplacerat runt om i kyrkobyggnaden. Vänligen avstå att komma om du har sjukdomssymptom.
Under sommaren kommer vi fortsätta att sända andakter och gudstjänster live genom vår YouTube kanal. Du som är i kyrkan kan tänka på att inte sätta dig på första bänkraderna om du inte vill riskera att synas i bild.

Insamlingen i andakter och gudstjänster sker genom Swish vid angiven kollektpsalm men det är också möjligt att ge en kontant gåva i vår ”kyrka” för insamlingar som är placerad längst bak i kyrkorummet. Där kan man ge sin gåva under gudstjänsten alternativt som ingångs- eller utgångskollekt.

Vid sommarandakterna som är något kortare än en gudstjänst kommer det erbjudas gemenskap med fika. Utomhus om vädret tillåter, men det går också bra att sitta i gemenskapen och vid kyrktorget.

Nu hoppas och ber vi för en fin och välsignad sommar för oss alla. Välkommen till kyrkan du som vill och kan!

Hälsningar Camilla Malm Samuelsson, Församlingsföreståndare

Välkommen till kyrkan i sommar

Söndag 27 juni kl. 18 Sommarandakt. Ord: Camilla Malm Samuelsson. Sång/musik: Nils Funnemark. Majvor Sigvardsson.
Söndag 4 juli kl. 18 Sommarandakt. Ord och musik: Niklas Levin. Sång: Gustav Hallengren.
Söndag 11 juli kl. 18 Sommarandakt. Annika Andreasson
Söndag 18 juli kl. 18 Sommarandakt. Annika Andreasson
Söndag 25 juli kl.18 Sommarkväll med dokumentärfilm
Från död till liv! Nazist, krigssoldat o kriminell – kan livet förändras?
Tor Herngren visar sin film och delar några tankar kring den. Sång och musik: Margareta Herngren. Annika Andreasson leder samlingen.
Söndag 1 augusti kl. 18 Sommarandakt. Victoria Olofsson mfl
Söndag 8 augusti kl. 18 Sommarandakt. Ulrika Henkelman mfl
Söndag 15 augusti kl. 18 Sommarandakt. Ord: Hanna Persson. Sång/musik: Lena Lindälv.
Söndag 22 augusti kl. 10 Gudstjänst. Tema: Friheten i Kristus. Predikan: Camilla Malm Samuelsson.
Söndag 29 augusti kl. 10 Gudstjänst. Tema: Medmänniskan. Predikan: Staffan Engbolm.

SOMMARTRÄFF – Tisdagar i juli kl 14-16
Välkommen att mötas, i alla åldrar, för en stunds gemenskap utanför kyrkan, sittplatser finns. Enkel fika serveras och vi umgås på det sätt vi vill; i samtal, sommarlek, högläsning, tipsrunda… Är vädret vått går vi inomhus i kyrkan. Diakon Annika Andreasson håller i träffarna.

SOMMARPROMENAD – Torsdagar i juli kl 14-15.30, med start 8/7
Kom med så ska vi gå ut på tramp… Vi möts, i alla åldrar, vid kyrkans entré, och även om vi inte kan gå över daggstänkta berg, så njuter vi tillsammans av promenad i lagom takt, på plant underlag, och med möjlighet till samtal.
Ta med ditt eget fika för en paus under promenaden. Är vädret vått så går vi ändå, men intar då fikat i kyrkan, som avslutning på promenaden. Diakon Annika Andreasson är promenadguide.

Vi vill också påminna om ”REFLEKTIONSVANDRING – Bibelord” runt kyrkobyggnaden.

23 juni, 2021