RPG gemenskapsträffar våren 2024

Gemenskapsträffarna hålls i Equmeniakyrkan Lerum torsdagar kl. 11. De börjar med andakt följt av
samvaro runt kaffeborden och dagens program,

18 januari
MUSIK – HIMLEN ÄR NÄRA – ETT MUSIKPROGRAM
Thomas Darelid, kompositör och tidigare keybordartist i gruppen Salt och kapellmästare i ”På Spåret”. Ulrika Henkelman, församlingsmusiker i Betlehemskyrkan i Göteborg.

15 februari
MÄNNISKOÖDEN – DET MÄRKLIGA UPPBROTTET FRÅN NÅS I DALARNA
Britta Hermansson är författare, föredragshållare, pastor och krönikör i Göteborgsposten. Hon driver även den populära samtalspodcasten Brittas vardagsrum.
Spännande historia om Jerusalemfararna. 1896 sålde de allt de ägde och lämnade lilla Nås för att bosätta sig i Jerusalem och invänta Jesu återkomst. Jerusalemfararnas historia har alltid betytt mycket för Britta, ända sedan barnsben. Sommartid iscensätts historien i ett skådespel i Nås.
– Jag har sett den tysta sorgen som fanns hos dem. De som inte kunde säga eller skriva något om hur livet i Jerusalem egentligen blev, för de hade ju offrat allt för att resa i väg. Men vissa av dem hittade nya vägar som visar att det går att försonas med det som varit. Det är en fin berättelse från Brittas hembygd.

14 mars kl 10.
ÅRSMÖTE

14 mars kl 11.
VIDGADE VYER – PÅ TÅGLUFF I EUROPA SOM SENIORER
Med Glaciärexpressen till kafferep med ambassadören i Rom. Marie och Roland Brodén har två gånger korsat Europa med tåg som seniorer och berättar här i ord och bild om sina upplevelser.

11 april
HISTORIA – BOHUSLÄN FRÅN LÄNGE SEDAN TILLS NU
Tomas Andersson är arkeolog, historiker och författare. Från nyutkomna böcker berättar han om Bohusläns dramatiska historia. Denna gång utan ”norska, danska och svenska övertoner” framhåller han. Hos oss gör han viss anpassning med anknytning till RPG:s vårresa i Bohuslän.

16 maj
LIVET – OLIKHETER SOM FASCINERAR OCH DET GÄLLER BÅDE MÄNNISKOR OCH KAFFEKOPPAR
Eva Ivarsson är diakonen från Halland som kommer med fina referenser från annan RPG och här berättar om människor som satt spår i hennes liv. Kopplingen till kaffekoppar blir spännande att ta del av. (Hon behöver en dryg timme innan föreläsningen för att packa upp alla sina kaffekoppar)

23 maj
RPG:s buss-och båtresa i Bohuslän.

04 januari, 2024