Tillsammanshelg 2 och 3 september i Lerum

Tema medmänniska

På lördagen har vi en tillsammansdag i vår kyrka där man kan vara med helt eller delvis. På söndagen har vi samlingssöndag med gudstjänst, uppstart av söndagsklubb och XL, välkomnande av nya medlemmar mm, självklart följt av festligt fika. Varmt välkomna!

Anmäl dig till lördagen här

Lördagens program
10.00 Morgonbön
10.30 Fika
11.00-12.30 Tipspromenad med aktiviteter för alla åldrar längs Säveån
11.00-ca.16.00 Pilgrimsvandring
12.30-13.30  Medhavd lunch
13.30-15.00 Aktiviteter att välja
15.00 Fika
15.30-17.30 Aktiviteter att välja
17.30 Middag
19.00-20.00 Underhållning för alla åldrar

Söndagens program
kl. 10 Gudstjänst.  Myller av liv. Uppstart av söndagsklubb och XL. Välkomnande av nya medlemmar. Festligt fika efter gudstjänsten.

Aktiviteter att välja på förmiddagen och eftermiddagen

Textilt skapande
En grupp för de som har något textilt de vill ta med och arbeta med, tex stickning, sömnad eller liknande. Men också för dem som är intresserade av att komma igång igen eller lära sig en teknik för första gången. Det kommer finnas material för att bla. lappa och laga kläder och prova på tex. stickning och virkning. Passar alla åldrar och såväl modiga nybörjare som erfarna esteter.

Pilgrimsvandring
Vi åker tåg till Floda och vandrar längs Säveån till Equmeniakyrkan Lerum. Vi räknar med att vandra runt 4 h inklusive lunch (medhavd), nattvard och stationer där vi får en input för samtal. (Den som vill vara med en del av vandringen kan gå med till Stenkullen station). Pastor Camilla leder vandringen.

Vi spelar olika sporter tillsammans.

Barkbåtsbygge
Vi bygger barkbåtar och har ett race nedför Säveån.

Körworkshop
Hans Bergstrand och Nils Funnemark leder en kör för alla åldrar som övar in de sånger som skall sjungas på söndagens gudstjänst.

Lectio Divina
Detta betyder “andlig eller gudomlig läsning” och är en strukturerad metod att läsa och lyssna/känna in en kort bibeltext. Vi samlas i grupp och ledaren (diakon Annika) läser texten högt i några omgångar och var och en lyssnar utifrån en kort instruktion. Sedan följer korta delgivningar i gruppen, om man vill. Mot slutet finns möjlighet att fritt samtala vidare utifrån det som kommit upp.

Bokhyllan och förstoringsglaset
Vill du prova på en spännande metod för gruppsamtal? Kom då med i ett samtal om “Medmänniskan”! Passar alla åldrar från 15 år och uppåt. Diakon Annika leder oss genom “förstoringsglasets” fyra livsdimensioner.

Spela spel och lekar
Det kommer finnas olika sällskapsspel att spela eller så kan man leka en spontan lek.

Anmälan och kostnad

Eftersom vi fikar två gånger och äter middag tillsammans behöver vi anmälan. Gå in på denna länk: https://forms.gle/duuLSJRF9aZDH4f6A och anmäl dig/er. Det går också bra att maila sin närvaro till johanna@equmeniakyrkanlerum.se eller ringa till Johanna på 0760-35 40 90. Anmäl/meddela eventuella allergier och/eller specialkost. Anmäl dig/er senast den 23 augusti.
Kostnad: vuxen och ungdomar från 13 år betalar 100 kr, barn 3-13 år 50 kr och barn under 3 år är gratis.

03 augusti, 2023